Fotografování 1
Pokud si však položíte vyšší cíl - zaujmout svojí fotografií i diváky přímo nezúčastněné děje - je úloha o něco složitější. Musíte na snímku sdělit něco nového, něco obecného, něco zajímavého, něco co osloví a zaujme. Může to být zajímavý děj, zajímavý okamžik, zajímavé nasvícení, zajímavé prostředí, zajímavý člověk či mimořádná krása čišící ze snímku.
Na této stránce bych Vám chtěl přiblížit jak správně fotografovat, kde se vyvarovat chyb, čemu předcházet a jak využít maximum třeba i z jednoduchého kompaktního fotoaparátu. Určitě řada z Vás si koupila digitální fotoaparát (levnější či dražší) a neví, jak dělat pěkné snímky nebo si myslí, že ví a potom mažou jednu fotku za druhou a většinou zcela zbytečně.
Jedna z nejdůležitějších zásad fotografování: Kompozice
Kompozice nebo-li skladba obrazu (fotografie). Pokusím se vystihnout základní chyby v kompozici, které většina lidí dělá, protože ve výše uvedeném článku to trošku chybí jako celek. Tím mám na mysli, že problematika je tak důležitá, že se prolíná všemi tématy a nikde problém kompozice není vcelku. Proto se pokusím vysvětlit "po lopatě" to nejzásadnější.
1) "Zlatý řez" fotografie
Co je to Zlatý řez nebo dělení fotografie podle zlatého řezu? Když jsi představíme fotografovanou scénu
a rozdělíme ji podle obrázku níže na třetiny v horizontálním a vertikálním směru, pak ty přímky, které nám
dělí obraz se nazývají "zlaté řezy" obrazu (v místě domečku je pro praváky hlavní "zlatý řez"). U fotografií,
které jsou stavěny na výšku platí to samé. Do těchto míst bychom měli komponovat předměty, které fotíme.
V mnoha případech pravidlo "zlatého řezu" je zcela popíráno a přitom fotografie jsou krásné,
ale buďte si jisti, že "zlatým řezem" nic nezkazíte! Nejlepší bude, když si to ukážeme na příkladech:
Domeček je umístěn ve "zlatém řezu".
Všimněte si, že horizont je také ve "zlatém řezu" fotografie.
špatně - objekt je přesně špatně - objekt je uprostřed správně - objekt je ve "zlatém
uprostřed a je moc malý. a není celý. Je důležitější řezu" a je dostatečně velký
Všude kolem je mnoho alej nebo objekt? i když není celý, ale v tomto
neúčinného prostoru. případě to není důležité.
špatně - kostelní věž je uprostřed. špatně - kostelní věž je až příliš správně - ve "zlatém řezu" je
u kraje snímku. kostelní věž i horizont.
2) Střed fotografie
Na každém digitálním fotoaparátu se při ostření a měření expozice zobrazí malý obdélníček nebo čtvereček. Někdy se objeví vlevo/vpravo, nahoře/dole atd..., ale pro neznalého fotografa je nejhorší, když se objeví uprostřed displeje.
Dotyčný si pak myslí, že do tohoto místa musí být umístěn i fotografovaný objekt - to je však
NEJVĚTŠÍ CHYBA v kompozici! Fotoaparát pouze naměří vzdálenost a dopadající světlo na předmět,
který fotíme ;-), neznamená to, že se i v tomto místě musí nalézat fotografovaný objekt!!! (tím se rozumí: osoba, budova, strom, hora...)
Pozn.: pokud fotíte symetrický objekt (zámek, kostel atd.) tak se tohoto pravidla striktně držet nemusíte. Pravě naopak při fotografování tří, pěti osob, domů, stromů, které jsou v jedné linii a blízko tzn., že jich bude "plná fotka", klidně je umístěte na střed snímku.
špatně - kostelní věž je příliš malá správně - kolonáda zaujímá velkou
a vůbec nevyplňuje fotografii část fotografie, sama je symetrická,
a tak ji "vyplňuje"
3) "Zlatý řez" vlevo nebo vpravo?
Fotografovaný objekt by neměl "opouštět" obraz. To znamená, že objekt nevyjíždí,
neodchází, a také pohled osoby by měl směřovat do větši části fotografie. Jednoznačné
to je na příkladech; i když jsou oba cyklisti na snímcích
ve "zlatém řezu", první obrázek působí naprosto nepřirozeně:
špatně - cyklista opouští obraz správně - cyklista vjíždí do obrazu správně - lyžařka letí do záběru
4) Horizont
Také umístění horizontu na fotografii je velmi důležité. Jde o stejný případ jako u "zlatého řezu".
Opět musíme dbát na to, aby horizont nedělil fotografii na dvě půlky.
Znovu se podívejte na příklad:
správně - autor si všiml pěkných špatně - horizont dělí fotografii správně - horizont je ve "zlatém
mraků, a proto posunul horizont přesně na dvě půlky řezu" nahoře. Obloha je v tomto
dolů (do "zlatého řezu") a nechal případě nezajímavá, zato Mikulov
vyniknout mraky je krásný.
5) Pozor na rušivé prvky v pozadí!
Při fotografování si dávejte pozor, aby v pozadí nebo v popředí nebyly rušivé prvky. Často stačí změnit úhel
záběru a vše je vyřešeno. Většinou to bývají člověkem vytvořené objekty jako komíny, antény,
stožáry, rezavé pouliční lampy nebo v popředí kousek jiného předmětu nebo osoba, která nemá s dějem
na fotografii nic společného. První dva případy jsou až trochu nereálné:
špatně - osobě z hlavy roste správně - stačilo udělat jeden
pouliční lampa krok doprava a je to hned lepší
špatně - do záběru se dostala špatně - strom mi vyrůstá z hlavy.
osoba, se kterou fotograf nepočítal Opět by stačilo, aby fotograf udělal
a zkazila dojem ze snímku krok vlevo či vpravo
6) Ostré popředí nebo pozadí?
Předmět nebo osobu, kterou chceme na fotografii "vypíchnout" musíme vyfotit dokonale ostře!
V drtivé většině případů se setkáváme s ostrým popředím, avšak jsou situace, kdy je pozadí ostré
a popředí záměrně rozostřené.
rozostřené popředí rozostřené pozadí
7) Kompozice dvou objektů
V této kapitole si ukážeme nejčastější skladbu dvou předmětů na fotografii. Můžeme je rozložit
ve směru horizontálním, vertikálním a diagonálním (úhlopříčně).
Horizontální rozložení objektů vertikální rozložení diagonální rozložení
Nejtypičtější chyby v umístění dvou rovnocenných figur (osoba, strom, zvíře, objekt...) v obraze:
špatně - osoby se dívají mimo správně - máme přehled o situaci špatně - sloup dělí snímek
obraz. Nevíme co je před nimi. na fotografii na dvě půlky a je rušivým
prvkem. Strom v pozadí
mi "vyrůstá" z hlavy.
8) "Rámování" snímku a zdobné prvky
Někdy velmi příjemně působí, když fotografii "zarámujeme" větví, okenním rámem nebo
ozdobíme jiným prvkem v popředí.
Doufám, že mé snažení k něčemu bylo, je a bude! Kdyby ještě něco nebylo někomu jasné,
tak napište svůj dotaz níže a pokud bude v mé moci odpovědět na Vaši otázku,
tak Vám určitě poradím :-))